Terapia funkcji wzrokowych

Metody pracy » Terapia funkcji wzrokowych

Trudności z nauką czytania i pisania często spowodowane są zaburzeniami cech narządu wzroku. Bywają utożsamiane z dysleksją rozwojową, ponieważ objawy są zbliżone. Nieprawidłowości w obrębie cech narządu wzroku mogą powodować u dziecka:

  • słabą precyzję w ruchach rąk,
  • niechęć do układanek, rysowania, wycinania,
  • zaburzenia grafomotoryczne,
  • problemy w opanowaniu techniki czytania.

W wielu przypadkach zaburzenia te współwystępują z dysfunkcjami w obrębie analizatora wzrokowego. Zaburzenia cech narządu wzroku negatywnie wpływają na rozwój i kształtowanie się percepcji wzrokowej, a także na uwagą i pamięć wzrokową.

Badaniami funkcji wzrokowych powinny być objęte przede wszystkim dzieci:

  • od piątego roku życia,
  • z zagrożonych i patologicznych ciąż,
  • przedwcześnie urodzone,
  • z obniżonym napięciem mięśniowym,
  • opóźnionym rozwojem ruchowym,
  • rodziców z wadami wzroku i chorobami narządu wzroku,
  • ryzyka dyslekcji.

Charakterystyczne objawy zaburzeń w obrębie cech narządu wzroku:

  • opóźnienie w rozwoju ruchowym,
  • niski poziom koncentracji wzrokowej,
  • niechęć do czytania,
  • wolne tempo przepisywania z tablicy,
  • błędy popełniane przy przepisywaniu (zwłaszcza pomijanie liter i drobnych elementów graficznych),
  • problemy w czytaniu drobnego druku,
  • bóle głowy, pieczenie oczu, częste mruganie, mrużenie oczu,
  • czytanie tekstu z bardzo bliskiej lub bardzo dalekiej odległości od oczu,
  • niski poziom grafomotoryczny pisma (pismo nie mieści się w liniach, pisanie pod różnym kątem),
  • gorsza ostrość widzenia do dali po dłuższym okresie pracy z bliska,
  • litery widziane są z różnym kontrastem,
  • przechylanie głowy lub ciała w jedną stronę,
  • przekręcanie zeszytu w różne strony,
  • wodzenie palcem wzdłuż tekstu,
  • problemy w różnicowaniu kolorów,
  • niechęć do czytania w czasie jazdy samochodem lub pociągiem,
  • zła tolerancja jaskrawego światła i zmian natężenia oświetlenia,
  • skrócony czas koncentracji wzrokowej,
  • niska efektywność pracy z bliska,
  • zaburzenia równowagi i orientacji przestrzennej,
  • patrzenie pod nogi szczególnie podczas schodzenia po schodach,
  • unikanie gier i zabaw ruchowych, zwłaszcza z piłką.

U uczniów z dysleksją rozwojową oraz zaburzeniami funkcji wzrokowych terapia powinna poprzedzać zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Natomiast w przypadku, kiedy podstawowym problemem trudności w czytaniu i pisaniu są dysfunkcje wzrokowe, korekcja tych nieprawidłowości zwykle eliminuje problemy w czytaniu.

Diagnoza opiera się na przesiewowym badaniu:

  • ostrości wzroku do bliży i dali,
  • ruchomości mięśni gałek ocznych,
  • badaniu konwergencji i akomodacji,
  • badaniu widzenia obuocznego, stereoskopowego,
  • cover test – badaniu obecności zeza ukrytego,
  • test różnicowania barw,
  • test odblasków świetlnych (Hirschberga),
  • umiejętności separacji ruchów oczu od ruchów głowy.