Terapia funkcji wzrokowych
Metody pracy » Terapia funkcji wzrokowych
Trudności z nauką czytania i pisania często spowodowane są zaburzeniami cech narządu wzroku. Bywają utożsamiane z dysleksją rozwojową, ponieważ objawy są zbliżone. Nieprawidłowości w obrębie cech narządu wzroku mogą powodować u dziecka:
- słabą precyzję w ruchach rąk,
- niechęć do układanek, rysowania, wycinania,
- zaburzenia grafomotoryczne,
- problemy w opanowaniu techniki czytania.
W wielu przypadkach zaburzenia te współwystępują z dysfunkcjami w obrębie analizatora wzrokowego. Zaburzenia cech narządu wzroku negatywnie wpływają na rozwój i kształtowanie się percepcji wzrokowej, a także na uwagą i pamięć wzrokową.
Badaniami funkcji wzrokowych powinny być objęte przede wszystkim dzieci:
- od piątego roku życia,
- z zagrożonych i patologicznych ciąż,
- przedwcześnie urodzone,
- z obniżonym napięciem mięśniowym,
- opóźnionym rozwojem ruchowym,
- rodziców z wadami wzroku i chorobami narządu wzroku,
- ryzyka dyslekcji.
Charakterystyczne objawy zaburzeń w obrębie cech narządu wzroku:
- opóźnienie w rozwoju ruchowym,
- niski poziom koncentracji wzrokowej,
- niechęć do czytania,
- wolne tempo przepisywania z tablicy,
- błędy popełniane przy przepisywaniu (zwłaszcza pomijanie liter i drobnych elementów graficznych),
- problemy w czytaniu drobnego druku,
- bóle głowy, pieczenie oczu, częste mruganie, mrużenie oczu,
- czytanie tekstu z bardzo bliskiej lub bardzo dalekiej odległości od oczu,
- niski poziom grafomotoryczny pisma (pismo nie mieści się w liniach, pisanie pod różnym kątem),
- gorsza ostrość widzenia do dali po dłuższym okresie pracy z bliska,
- litery widziane są z różnym kontrastem,
- przechylanie głowy lub ciała w jedną stronę,
- przekręcanie zeszytu w różne strony,
- wodzenie palcem wzdłuż tekstu,
- problemy w różnicowaniu kolorów,
- niechęć do czytania w czasie jazdy samochodem lub pociągiem,
- zła tolerancja jaskrawego światła i zmian natężenia oświetlenia,
- skrócony czas koncentracji wzrokowej,
- niska efektywność pracy z bliska,
- zaburzenia równowagi i orientacji przestrzennej,
- patrzenie pod nogi szczególnie podczas schodzenia po schodach,
- unikanie gier i zabaw ruchowych, zwłaszcza z piłką.
U uczniów z dysleksją rozwojową oraz zaburzeniami funkcji wzrokowych terapia powinna poprzedzać zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Natomiast w przypadku, kiedy podstawowym problemem trudności w czytaniu i pisaniu są dysfunkcje wzrokowe, korekcja tych nieprawidłowości zwykle eliminuje problemy w czytaniu.
Diagnoza opiera się na przesiewowym badaniu:
- ostrości wzroku do bliży i dali,
- ruchomości mięśni gałek ocznych,
- badaniu konwergencji i akomodacji,
- badaniu widzenia obuocznego, stereoskopowego,
- cover test – badaniu obecności zeza ukrytego,
- test różnicowania barw,
- test odblasków świetlnych (Hirschberga),
- umiejętności separacji ruchów oczu od ruchów głowy.