Fizjoterapia
Metody pracy » Fizjoterapia
"Ruch może zastąpić wiele leków, żaden nie zastąpi ruchu" - Wiktor Dega
Zajęcia z zakresu rehabilitacji dzięki zastosowaniu różnorodnych technik fizjoterapeutycznych mają na celu stworzenie wszechstronnego i harmonijnego potencjału w rozwoju psychomotorycznym dziecka. Działając na wielu płaszczyznach, poprzez uruchomienie i właściwe wykorzystanie naturalnych zdolności przemian funkcjonalnych niedojrzałego mózgu, staramy się dokonać istotnych zmian w rozwoju i uzyskać pomyślne wyniki.
Fizjoterapia i rehabilitacja dzieci
- fizjoterapia niemowląt i małych dzieci z wykorzystaniem wiodących metod neurofizjologicznych,
- kompleksowe postępowanie w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami posturalno-motorycznymi i sensorycznymi,
- indywidualne zajęcia poprawiające postawę i sposób lokomocji,
- rozwijanie funkcji ruchowych,
- korygowanie wrodzonych i nabytych wad postawy,
- kształtowanie prawidłowego mechanizmu odruchu postawy.
Pomagamy dzieciom, które:
- zostały urodzone przedwcześnie,
- urodziły się z wadami genetycznymi i neurologicznymi,
- mają zaburzenia propriocepcji, kinestezji oraz równowagi (problem z orientacją ułożenia własnego ciała, koordynacją napięcia mięśni, co prowadzi do zaburzeń planowania i prowadzenia ruchem),
- mają zdiagnozowane nieprawidłowe napięcie mięśni,
- wykazują zaburzenia funkcjonowania układu pozapiramidowego, które powodują obniżoną sprawność pojedynczych aktów ruchu, np. chwytu (niezręczność manualna),
- wykazują zaburzenia funkcjonowania układu pozapiramidowego, które powodują globalne zaburzenia melodii kinetycznej ruchów (niezręczność ruchowa ogólna),
- mają wrodzone bądź nabyte wady postawy (klatka piersiowa kurza, klatka piersiowa lejkowata, plecy okrągłe, plecy wklęsłe, plecy wklęsło-okrągłe, plecy płaskie, boczne skrzywienia kręgosłupa – skoliozy, odstawienie łopatek, asymetria barków, asymetria żeber i klatki piersiowej, wady statyczne kończyn dolnych: kolana koślawe, kolana szpotawe, stopa płaska, stopa płasko-koślawa, stopa wydrążona),
- doznały urazu aparatu ruchu.
Kinezyterapia – terapia neurorozwojowa
Usprawnianie ruchowe odbywa się w wymiarze 45 min-1h. Jest to praca indywidualna: terapeuta – dziecko, opiekun jako obserwator. Bazujemy na neurofizjologicznych metodach rehabilitacji: PNF, NDT-Bobath, PIR (poizometryczna relaksacja mięśni).
Wszystkie ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb dziecka w zależności od jego stanu zdrowia. W szeroko pojętej kinezyterapii stosujemy również zestawy ćwiczeń na: stymulację równowagi i koordynacji ruchowej, stymulację wielozmysłową, ćwiczenia korekcyjne, stretching.
Stymulacja równowagi i koordynacji ruchowej
Ćwiczenia z zastosowaniem platform balansowych, piłek rehabilitacyjnych, trenerów równowagi, trampolin, itp. pozwalają na ukierunkowane działanie mające na celu przywrócenie zaburzonych funkcji układu nerwowo-mięśniowego. Doskonale stymulują równowagę, zwiększają ruchomość stawów, umożliwiają przenoszenie ciężaru ciała, uzyskanie stabilizacji miednicy oraz uaktywnienie słabszej połowy ciała.
Stymulacja wielozmysłowa
Stymulacja wielozmysłowa to łączenie, selekcja, przekazywanie bodźców zmysłowych wpływających do ośrodkowego układu nerwowego przez: wzrok, dotyk, równowagę, słuch, czucie głębokie. Stymulowanie zmysłów odbywa się dzięki zastosowaniu odpowiedniego, specjalistycznego sprzętu: hamaki, huśtawki, ruchome platformy, wałki itp. Wzmacnia to procesy przebiegające w centralnym układzie nerwowym, leżące u podstaw kształtowania umiejętności motorycznych.
Ćwiczenia korekcyjne
Celem ćwiczeń korekcyjnych jest nauczenie i utrwalenie nawyku prawidłowej postawy ciała. Pozwalają one uniknąć wystąpienia groźnych dla zdrowia i życia późnych powikłań. Zestaw ćwiczeń dobieramy indywidualnie do potrzeb każdego pacjenta, zależnie od wady w oparciu o diagnozę lekarza specjalisty. W procesie korygowania wad postawy najważniejsza jest systematyka, jakość wykonywanych ćwiczeń oraz normalizacja napięcia odpowiednich grup mięśni posturalnych.
Stretching
Odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń, mających na celu rozciągnięcie i uelastycznienie mięśni oraz poprawienie ukrwienia układu motorycznego oraz spowodowanie jego rozruszania. Polega na naprzemiennym łączeniu ćwiczeń dynamicznych i statycznych. Stretching zwiększa ruchomość i zakres stawów oraz wpływa na koordynację ruchową. Stosowany u dzieci starszych. Zwykle łączony z ćwiczeniami korekcyjnymi.
Zajęcia rozpoczynają się odpowiednim przygotowaniem dziecka do ruchu w zależności od jego potrzeb, np. masażem, który jest najczęściej stosowaną metodą fizjoterapii. Jego zadaniem jest przede wszystkim pobudzenie tkanek i narządów do prawidłowego funkcjonowania. Działa on także odprężająco, relaksująco, a także przeciwbólowo. Masaż leczniczy działa regenerująco na cały organizm człowieka. Pozwala na redukuję zaburzeń organizmu, także natury psychicznej. Masaże doskonale wpływają na schorzenia wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wzmacniają układ krążenia, układ pokarmowo–wydalniczy oraz oddechowy.
W przypadku zajęć korekcji wad postawy o kwalifikacji decyduje skierowanie lekarza ortopedy.